Cena nové Fabie opět vzrostla a na malé rodinné auto už začíná být lehce přestřelená . Za slušně vybavenou verzi dáte podobné peníze, jako před pár lety za Octavii. V této situaci se stává ojetý vůz dostupný a za cenu sníženou až o třetinu i velmi atraktivní. Slušně vybavená Škoda Fabia III. generace s přijatelným nájezdem, lze již pořídit za zajímavé peníze. Pojďme tedy na Test Škoda Fabia III. generace.
Jaký motor do Fabia III?
Čtyřválcový motor 1.2 TSI je jasně nejlepší volbou pro Fabii. Tento motor (série EA211) ve své finální verzi se jeví jako dokonale vyhovující pro tento model. Nevýhodou je, že toto je obecně známé a tyto motory postupně z trhu mizí. Nové Fabie již tento motor nepoužívají a spoléhají na přeplňované litrové tříválce. Čtyřválcový motor 1.2 TSI byl dostupný ve dvou výkonových variantách – 66 kW s pětistupňovou převodovkou a 81 kW se šestistupňovou. Vyšší výkon je samozřejmě při jízdě příjemnější, ale znamená to také častější řazení. Šestistupňová převodovka má rychlosti nastavené více na krátko.
Obecné doporučení, které platí pro téměř všechny motory, je zkrátit interval výměny oleje na 15 000 km a tankovat kvalitní palivo, aby se zabránilo tvorbě karbonových usazenin. U vozu, o který máte zájem, byste měli podrobně prověřit předchozí intervaly výměny oleje.
Test Škoda Fabia III. generace, jaká je?
Třetí generace Fabie je jako použitý vůz samozřejmě výrazně cenově dostupnější a navíc nabízí širší škálu motorů. Sedm let zpátky bylo možné zvolit mezi benzinovými motory 1,0 MPI a 1,2 TSI, jakož i 1,4litrovým dieselovým motorem. Před faceliftem v roce 2017 byla široká paleta motorů k dispozici, což vám dává možnost vybírat z ojetin s původním provedením, které disponují motory, o kterých si čtvrtá generace Fabie může jen nechat zdát. S faceliftem třetí generace došlo v oblasti motorů k určitému ústupu. Diesely byly úplně vyřazeny a nejlepší čtyřválcový 1,2 motor byl nahrazen méně přesvědčivým litrovým tříválcem, který je dodnes hlavním motorem v nabídce.
Motor je u ojeté Fabie prvním místem, které byste měli prozkoumat, pokud máte zájem o koupi. Maloobjemové motory z VW koncernu mohou někdy trpět nadměrnou spotřebou oleje. Škoda navíc stanovila různé servisní intervaly pro různé trhy a varianty, takže není neobvyklé, že některá auta mohla být bez servisu až dva roky. To může mít negativní dopad na životnost motoru.
U Škoda Fabia III. generace motory 1.4 TDI a 1.0 TSI nebrat!
Ačkoli jsme národ, který má sklon k dieselovým motorům TDI, v případě Fabie je lepší se jim vyhnout. To naznačují i ceny – Fabia s motorem 1.4 TDI je často levnější než s benzinovým 1.2 TSI. Naštěstí je na trhu poměrně málo ojetých dieselových Fabií, což snižuje riziko, že byste si koupili auto, které vás nebude těšit. Ať již koukáte po benzínové či naftové verzi, nezapomeňte si motor před koupí pořádně zkontrolovat.
Nahrazení motoru 1.2 TSI slabším tříválcem bylo vnímáno negativně již při uvedení na trh, a u ojetých vozů to platí i nadále. Není to tak, že by motor nebyl spolehlivý, ale jeho nervózní chování je pro řidiče nepříjemné a jízda s ním se může jevit jako trest. Znovu tedy platí doporučení hledat civilnější a příjemnější motor 1.2.
Pokud na tom vaše drahá polovička vytrvá, raději se vyhněte také dvouspojkové automatické převodovce DSG. Test Škoda Fabia III. generace ukazuje, že je poměrně citlivá a zdaleka nedosahuje trvanlivosti klasického systému Aisin z druhé generace, a to ani co se týče jemnosti chování.
Škoda Fabia III. generace, na co si dát pozor?
Doporučuje se nastavit servisní plán na pevný roční interval nebo 15 000 km, zejména pokud nenajezdíte mnoho kilometrů. Fabia vás stejně pošle na roční kontrolu, i když máte nastavený prodloužený servisní interval. Olej byste měli měnit častěji, ideálně po 15 000 km. Pokud jezdíte s motory 1.0 TSI a 1.2 TSI především ve městě, je lepší měnit olej už po 10 000 km. Pro motory TSI doporučujeme palivo s aditivy a vyšším oktanovým číslem, základní motor 1.0 MPI snese jakékoliv palivo. Dávejte pozor na stav chladicího systému. Interval 60 000 km pro výměnu svíček je u TSI na hranici (lepší je preventivní výměna po 45 000 km). Řemenové rozvody se pouze kontrolují, ale po 8 letech nebo 160 000 km je doporučeno je vyměnit.
Nejčastější problémy ojetých Fabií III
1. Korozní poškození pátých dveří v okolí světel osvětlení SPZ (je třeba včas opravit a nahradit LED světly)
2. Kabely lambda sondy poškozené hlodavci (u motoru 1.2 TSI)
3. Přehřátý motor, deformovaná hlava válce, problémy s vodní pumpou (u motoru 1.4 TDI)
4. Opotřebovaná spojka (u motoru 1.0 TSI)
5. Vrzání a klepání podvozku (typické malé problémy, které lze levně opravit)
6. Nefunkční systém pro detekci předních nárazů (nejčastěji po výměně čelního skla, je potřeba ho znovu seřídit)
Dalším potenciálním problémem může být interiér, kde je třeba věnovat pozornost hluku vycházejícího z přední části vozidla. Pokud je hluk slyšet od předního skla, je možné, že palubní deska není správně připevněná, což je známý problém u Fabie III. Její tvrdé plasty pak mohou narážet na rám vozu, což může vést k opotřebení a relativně složitým a tudíž nákladným opravám. Rovněž je důležité zkontrolovat všechny ovládací prvky, multimediální systém a dokonce i rezervní kolo. Vzhledem k poptávce po těchto položkách je možné, že je někteří úsporní majitelé prodávají samostatně, i když byly původně součástí vozidla.
Kontrola Fabia III. generace před koupí
Každopádně nejdůležitější je si vůz před koupí pořádně prověřit a to nejlépe fyzickou kontrolou od odborníka. Předejdete tím spousty možných komplikací, které budete muset řešit hned po koupi vozu. Ona Fabie tři je sice spolehlivé a dobře vyrobené auto, ale na našem trhu se najde spousta kusů, které neměli patřičný servis a nebo měli autonehodu. Pokud nejste zrovna šikovný automechanik, můžete využít naší kontrolu vozu před koupí a auto vám pořádně proklepne náš technik.
Hodnocení Fabia III. generace
Fabia třetí generace skutečně nabízí vyrovnané jízdní vlastnosti typické pro produkty koncernu Volkswagen. Její řízení je stabilní a jisté, a přestože není určena pro sportovní jízdu, dokáže zvládnout i hrubší zacházení. Díky kompaktním rozměrům, zvláště u hatchbacku, je Fabia velmi agilní, což může být oproti jízdě v SUV příjemnou změnou. Pro pohodlnější jízdu je doporučeno volit kola s vyšším profilem, díky nimž si budete moci dovolit jet i po silnicích s horší kvalitou povrchu.
Testy Škoda Fabia III. generace ukazují, že se již začalo trochu šetřit oproti předchozím generacím, jde stále o auto s solidním zpracováním, kde ani po větším nájezdu kilometrů nezačne nic vrzat nebo se předčasně ošoupat. Interiér nabízí dostatek prostoru, zejména vpředu, zatímco zadní sedadla jsou spíše určena pro menší počet cestujících. Ovládání je stále konzervativní a založené na tlačítkách.
Pokud si vyberete auto s pečlivým výběrem a vyhnete se verzím s dieselovým motorem, a pokud budete dodržovat doporučenou údržbu (jako je pravidelná výměna oleje, tankování kvalitního paliva atd.), pak většina ojetých Fabií bude schopna ujet ještě hodně kilometrů. Potenciální problémy nejsou časté a většinou jsou menšího rázu: může dojít k poškození kabelů u motoru 1.2 TSI způsobeného kuny, může se objevit koroze okolo zadního rámečku SPZ, a občas mohou vrzat tyčky stabilizátoru. To je však téměř vše. Fabia třetí generace je stále jednoduché a dobře zpracované auto s nízkými provozními náklady.
Sledujte nás prostřednictvím našich sociálních sítí, ať vám neunikne žádná novinka.