Proc-ojeta-vozidla-ztraci-na-hodnote-octavia-Automato
Lukáš Kazda

Lukáš Kazda

Proč ojetá vozidla ztrácí na hodnotě

Cena ojetých vozů neúprosně stoupá. Proč tedy tvrdíme, že některá ojetá vozidla ztrácí na hodnotě? V mediích slýcháme, že auta nejsou. Že se motoristi upínají ke konzervativnějšímu způsobu zvolení si svého miláčka než koupě nového. A sice jak? Kupují ojeté vozy. Proč cena některých vozidel klesá, jiná auta se své původní ceny drží jako klíště, a další vozy na ceně stoupají?

Nové vozidlo? Ne tak docela.

Auta z druhé ruky zkrátka a dobře na ceně napříč nabídkou stoupají. A tak se na problém pojďme společně podívat z opačného pohledu. Proč tedy některá ojetá vozidla na ceně ztrácí? Důvodů je mnoho, pojďme si nastínit alespoň hrstku z nich.

Nejdříve je nutné podotknout, že auto ztrácí zhruba 20 % své původní hodnoty už v momentě, kdy s úsměvem na tváři poprvé otáčíte klíčkem svého zbrusu nového vozu. Protože ať už chceme nebo ne, navěky už bude mít nálepku ojetého vozu.  Je možná absurdní pomyslet, že ten samý vůz, který před pár minutami stál o zhruba pětinu více, ztratil svou hodnotu jen tím, že jsme s ním opustili areál autosalónu. Z takového vozidla se už ale stává vozidlo ojeté, nikoli nové, a na to lidi prostě slyší. Konec konců, kdybyste si měli vybrat mezi vozidlem novým a ojetým, a to za stejnou cenu? Které byste si vybrali?

Facelift a Modernizace

Často se stává, že výrobci aut uznají za vhodné svůj stávající model obohatit menší nebo větší omlazovací kúrou. Takovému případu se říká facelift. Stávající model v nabídce si dopřeje nový design, a často i vylepšení techniky. Dobré zprávy, že? Ne tak docela. Pokud jste si totiž stihli koupit model před faceliftem a chcete ho teď prodat, budou mít vozy po faceliftu oproti vám něco navíc a pravděpodobně za podobnou cenu.

Faceliftované vozy napříč trhem vzbuzují větší emoce, je po nich vyšší poptávka, a starší modely zůstávají v jejich stínu. Ale nezoufejte! Někdy se výrobcům aut „povede“ facelift daného modelu do jisté míry pokazit. V takovém případě facelift nutně nemusí znamenat katastrofu. Naopak! Lidé začnou vyhledávat spíše starší ale za to spolehlivější ojetinu. Faceliftovanému vozu se nejspíš začnou vyhýbat.

Luxusní vozy

Luxusní vozy se také potýkají s jistým problémem. Drahé náklady! Naše staré známé „pokud chceš opičku musíš mít na banány“ v tomto případě platí na 100 %. Luxusní vůz si kupují lidé jistého postavení s vědomím, že si jej mohou dovolit. Jakmile ale automobilka představí nové, hezčí vozidlo stejné třídy, nastane čas na výměnu.

A najednou jste v situaci kdy po vašem voze není poptávka. Lidé, kteří si ho mohou dovolit, spíše sáhnou po novém modelu, a lidé, kteří by si vaše auto chtěli pořídit, na něj zkrátka nemají peníze. A tak vám nezbývá nic jiného než cenu svého ojetého vozu snižovat do té doby, než neoslovíte klientelu lidí, která chce luxusnější vůz za menší peníze.

Nastává ale nový problém! S vyhlídkou luxusního vozu za „malý“ peníz se do vlastnictví takové ojetiny vrhá nejeden člověk. Vůz vesele provozuje s pocitem zadostiučinění a dobré koupě. Veselé pocity ale nového majitele často přechází, jakmile dojde na nutné opravy.

Prémiové značky žel vyžadují opravy za prémiové ceny. Často se tak stává, že luxusní vozy z druhé ruky bývají zanedbané, čeká je spousta nákladných oprav, které lidi všemožně nechtějí řešit, a pokud na závady potencionální nový majitel přijde, máte na krku auto, které vám za rozumné peníze zkrátka nikdo racionálně smýšlející nekoupí. Společnost lidem většinou dělá někdo zkušený, a pokud nikoho takového ve své blízkosti nemají, mají možnost využít naší služby Asistovaná kontrola vozu.

Nájezd

Jeden z největších nepřátel ojetin bývá vysoký nájezd kilometrů. Dokonce nepřítel tak mocný, že má na svědomí hrůznou skutečnost. Až třetina ojetých vozů na trhu má stočené kilometry! A není se čemu divit. Vysoký nájezd zkrátka svědčí o užívání vozu.

Některá vozidla jsou koncepčně dálniční plavidla. Jiná auta jsou pouze nákupní taškou do města. A i když se na tento aspekt bere zřetel, nelze popřít, že vozidla určené k vysokému nájezdu kilometrů obecně ztrácí na hodnotě více. Naštěstí existují prostředky, kterými lze zjistit, zda jsou informace spojované s autem validní. Kupříkladu společnost Cebia.

Spolehlivost

Je to možná smutné, ale některá auta jsou naneštěstí proslulá svou nespolehlivostí. Svěřili jste své peníze a důvěru značce která není známá spolehlivými auty? Nebo jste dokonce pořídili model, okolo kterého se šíří jen strašidelné zvěsti, a varují před ním lidé všeho druhu? Pak pro vás mám smutnou zprávu – je pravdou, že spolehlivost takového vozu jednoduše člověk nezjistí. Zjistí jej až ve chvíli, kdy s vozem lidé začnou na denní bázi jezdit po opravdových silnicích.

Pravý zátěžový test přichází až po investici vašich tvrdě vydělaných peněz. A pakliže jste zvolili vůz, který provází diskutabilní pověst, bude svou hodnotu bohužel ztrácet vskutku rapidně. Takový ojetý vůz totiž příliš kladné pozornosti nestrhává. Pokud o takovém autě lidé neslyší půl dobrého slova, za rozumné peníze si jej nepořídí.

Koroze

Některé ojeté vozy potkává zajisté tragický osud. A sice ten, že na své hodnotě ztrácí i přesto, že jsou spolehlivá, s malým nájezdem kilometrů, od kvalitní značky, aj. Může se ale jednat o model, jenž kupříkladu nebyl ošetřen protikorozními prostředky. O takový vůz se člověk může starat a vůz jej může vždy dovést z bodu A do bodu B bez jakéhokoliv problému.

Naneštěstí se vám ale drolí pod rukama. A koroze je obecně něco, co se s poptávkou po ojetých vozech mísí asi stejně dobře jako olej s vodou. Naštěstí existují způsoby, jak takovému politováníhodnému osudu předejít. Autoservisy napříč republikou nabízí takzvané protikorozní nástřiky. Pokud se tedy taková situace týká i vašeho nového vozu, zvažte, zdali by nebylo od věci nad takovou investicí popřemýšlet. Jakmile jednou auto budete prodávat jako ojetinu, lidé se vám za takovým vozem jen poženou.


Poptávka

Modelů na trhu ojetých vozů je veliké množství. Máte možnost vybrat si ze všech možných vozidel. A některá ojetá auta se prodávají jak na běžícím páse. Jen co jsou inzerované, tak už jsou fuč. A jiná auta se zas můžete snažit prodat půl roku, a neštěkne po něm ani pes. S tím dokáže pomoci třeba náš certifikát Automato.

Čím to je? Pokud je ojetina určená primárně pro jasnou a úzkou cílovou skupinu, dá se předpokládat, že se tím okruh potencionálních kupců zužuje. Kupříkladu sportovní vůz si nekoupí většina populace. Průměrný člověk hledá ojetinu, jež ho pohodlně, spolehlivě a za co možná nejméně peněz dopraví na místo určení.

Taková auta se prodávají zkrátka nejvíce, a dává to smysl. Čím více zákazníků máte, tím větší jsou šance na oslovení kupce. Nezbývá vám tedy nic jiného než oslovit specifickou sortu lidí, přesvědčit ostatní nižší cenou, a že by byl přece hřích, kdyby tak levné auto nekoupili! Nebo vyzkoušet „zamávat“ naším certifikátem.


Co říct závěrem?

Ojetiny na ceně stoupají, to bez debat. To ale nutně neznamená, že z toho budete za každých okolností jen profitovat. Pokud však chcete cenu svého ojetého vozu ponechat na svém potencionálním maximu, stačí dělat pár základních věcí…

  • Před koupí svého vozu si udělejte řádný výzkum.
  • Pokud to uznáte za vhodné, vyhněte se koupě zbrusu nového vozu.
  • Udržujte nájezd kilometrů na co možná nejnižších hodnotách.
  • Prodávejte auto ve správný čas, kupříkladu o vůz s pohonem 4×4 bude největší poptávka v období zimy.
  • O svůj ojetý vůz se řádně starejte a jakékoliv opravy neodkládejte!

Pokud máte další otázky týkající se koupě nového, či ojetého vozu, prodeje vašeho stávajícího automobilu, nebo vás zaujala nabídka našeho AutoMato certifikátu. Určitě nás kontaktujte.

Zaujal vás článek? Sdílejte ho!