Spousta mýtů o ojetých vozidlech a obchodu s nimi se drží ve veřejném povědomí. Tyto názory často pramení z osobních zkušeností a živých příběhů z období krátce po revoluci. Během uplynulých třiceti let se však toho hodně změnilo. V tomto článku se pokusíme vyvrátit nejčastější mýty o ojetinách, představit si, odkud pocházejí, a vysvětlit, proč dnes již neplatí. 5 nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách
Nafta se vyplatí! Jeden z 5ti nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách.
Při nákupu nových aut bývají naftové varianty často dražší, avšak v případě ojetých vozidel se tento cenový rozdíl stává menším. Někdy se dokonce setkáte s tím, že dieselová verze je levnější, což mnoho zájemců považuje za výhodnou investici vzhledem k nižší spotřebě paliva. Avšak současné naftové motory jsou velmi komplexní a po určitém počtu najetých kilometrů se stávají rizikovější. I když mohou mít spotřebu o dva litry na 100 km nižší než srovnatelný benzinový motor, náklady na opravy drahých součástek mohou tuto úsporu zničit. To neznamená, že všechny naftové vozy jsou nevýhodné, ale na trhu je jen málo skutečně kvalitních dieselů, a abyste z nich měli prospěch, musíte ujet velké množství kilometrů.
Francouzská a italská nejsou spolehlivá
Tradičně si ojetá vozidla z Itálie a Francie drží nevalnou pověst. Tento dojem však často pochází z raných zkušeností lidí, kteří si po revoluci pořídili staré Citroëny nebo Fiaty složené ze tří havarovaných vozů a s nekvalitní elektronikou. Taková auta byla sice levná, ale způsobovala řadu problémů.
Je pravda, že především francouzské značky zažily obtížné období kolem přelomu tisíciletí, když experimentovaly s komplexní elektronikou. Nicméně i automobily jiných značek, jako Mercedes, Volkswagen či Opel, měly podobné potíže. Dnes již nelze říci, že by francouzská či italská auta byla výrazně horší než průměrná vozidla na trhu. Zásadní roli hraje péče majitele o auto.
V poslední době se francouzská vozidla, zejména Peugeoty, vyznačují mimořádně kvalitní protikorozní ochranou.
Hlavně vyplněnou servisní knihu
Dávejte si pozor na servisní knížky, které mohou být zavádějící. Každý si totiž může napsat co chce, a pokud jsou razítka v knížce podezřele podobná, měli byste být opatrní. Pro jistotu ověřte servisní historii přímo v oficiálním servisu automobilky (dnes již často používají elektronické servisní knížky) nebo v nezávislých servisech, kam auto prý jezdilo na údržbu.
U vozidel s vyšším počtem najetých kilometrů byste se měli rozhodovat především na základě celkového stavu auta. Někteří majitelé provádějí základní údržbu sami a nemají podrobné záznamy o servisní historii.
Pro auto jedině do Německa
Je zajímavé, že pro mnoho českých zákazníků ojetin symbolizuje Německo záruku kvality, původu a spolehlivosti. Možná si myslí, že důvodem jsou lepší silnice, větší ochota utrácet za auta, méně úsporné zacházení s nimi nebo nižší ceny ojetin než v Česku. Tento předpoklad mohl platit na začátku 90. let 20. století, kdy se ojetá německá auta začala objevovat v České republice. Avšak dnes je situace jiná.
Většina Němců dává přednost operativnímu leasingu, což znamená, že preventivní údržba není pro ně prioritou. Navíc s původem vozidel se v Německu často manipuluje, což může způsobit problémy při reklamacích. Například si zákazník koupí „Mercedes od místního důchodce“, který ve skutečnosti byl havarovaný v Albánii, ukradený v Rumunsku, ale s německými doklady.
Kontrola auta z dovozu
Kontrola auta z dovozu je důležitým krokem při nákupu ojetého vozidla ze zahraničí. Při kontrole je třeba zaměřit se na několik klíčových aspektů. Původ vozidla, jeho servisní historie a stav tachometru jsou zásadní pro ověření spolehlivosti a celkové kvality vozu. Dále je důležité provést důkladnou prohlídku karoserie, podvozku a motorového prostoru, abychom zjistili případné známky havárie, koroze nebo zanedbané údržby. Je vhodné využít služeb odborníka nebo nezávislého technika, který může provést komplexní kontrolu a posoudit technický stav vozu. Pokud ve svém okruhu nikoho takového nemáte, můžete využít našeho technika, který vám vůz důkladně zkontroluje. Objednat kontrolu můžete pohodlně na našem webu.
Tachometry se už nestáčí? Jeden z nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách
Ano, stáčení tachometrů je bohužel běžným jevem nejen v České republice, ale i v zahraničí. I když u některých vozidel to už není tak snadné, podvodníci si většinou najdou způsob, jak to udělat. U ojetin lze nyní snadněji ověřit poslední údaje z technické kontroly, kde se zaznamenává počet najetých kilometrů (a také servisy si vedou vlastní databáze). Největší riziko spočívá právě v dovozu ojetin, zejména z jižní Evropy, kde kontrola tachometrů a jejich evidence není tak přísná.
Podvodníci mohou stáčet tachometry před první českou technickou kontrolou a nikdo si toho nemusí všimnout. Je třeba být obezřetný a nenechat se zlákat neuvěřitelně nízkým počtem najetých kilometrů, jako v případě deset let starého naftového Passata z Itálie s údajně 58 000 km. Je důležité používat zdravý rozum a logiku. Deset let starý diesel by měl mít najeto minimálně 200 tisíc a dost možná i více. Teď už znáte 5 nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách.
Sledujte nás prostřednictvím našich sociálních sítí, ať vám neunikne žádná novinka.