Velká voda v českých autobazarech. Jak předejít koupi zatopeného auta?

Jak předejít koupi zatopeného auta?

Jednoduše a stručně řečeno: vyvarujte se auta, které bylo zatopené. Vozidlo, které bylo ponořeno ve vodě, si totiž může přivodit značné problémy v různých směrech. I po odvedení vody může docházet k oxidaci kontaktů, spojů a dalších elektronických součástek. Vlhkost uvězněná v karoserii může zapříčinit korozi, zatímco interiér, včetně koberců, může trpět plísní. Zkrátka a dobře, důvody k obavám jsou více než dostatečné. Jak předejít koupi zatopeného auta?

Různorodé finty autobazaristů mají mnohé tvary a zájemci o ojetá auta musejí být velmi ostražití. Je potřeba mít na paměti, že na našich cestách se pohybuje téměř půl milionu automobilů, které byly prodány nevědomým zákazníkům s falešnými dokumenty, pozměněnými identifikačními údaji nebo upraveným počtem ujetých kilometrů.

Fyzická kontrola vozidla technikem již zítra

Nyní, po nedávných povodních, se ke všemu může přidat i hrozba zaplavených vozidel. Jak se vyhnout těmto pastem na autobazarech? Prvním krokem je volba správného autobazaru, neboť ne všechny provozovny jednají s odpovídající seriozitou. Existují však bazary, které si pečlivě střeží svou pověst a do své nabídky určitě nezahrnují zaplavená auta.

V renomovaných autobazarech nenarazíte na tyto vozy, neboť si dávají pozor na kvalitu svého zboží. Problém zaplavených vozidel teď začíná být aktuální a taková auta se teprve začínají objevovat. V příštích měsících a letech bude tudíž nutné být ještě opatrnější a být pozorný k vozidlům, která byla zaplavena. Podvodných nabídek tohoto druhu se jistě objeví více.

Jediná možnost, jak předejít koupi zatopeného auta, je nechat si vůz před koupí pořádně zkontrolovat zkušeným technikem.

Jak předejít koupi zatopeného auta?

Jak předejít koupi zatopeného auta?

Výrazným indikátorem toho, že auto bylo vystaveno vodě, je typický zápach. Avšak pokud je vozidlo rychle vysušeno, může tento zápach postupně vyprchat, zejména pokud dojde k výměně potahů a sedadel. Nicméně i když se auto zdá být vysušené, může skrývat potenciální problémy, které se projeví až později. Zejména mohou nastat komplikace s elektronickými bezpečnostními systémy vozidla.

Řídící jednotky vysušené po zatopení vozu mohou sice nyní pracovat normálně, nicméně může v nich existovat latentní vada. Tato vada může náhle vyplout na povrch a způsobit nečekané problémy, jako je například selhání systému ABS nebo neplánované aktivace airbagů. Osobně považuji tuto formu závady za extrémně nebezpečnou, neboť může ohrozit život. Navíc taková závada může vzniknout kdykoli po tím, co bylo vozidlo zaplaveno.

Kontrola ojetého auta před koupí Automato

Odborná kontrola vozidla před koupí zkušeným technikem je klíčovým krokem při odhalení potenciálního nákupu zatopeného automobilu. Odborník je schopen odhalit známky poškození způsobeného vodou, které by mohly uniknout pozornosti běžného kupujícího. Zkušený technik pečlivě prozkoumá interiér, motorový prostor, elektroniku a další důležité části vozidla, hledající jakékoliv indikace, že vozidlo bylo zaplaveno. Může identifikovat nejen povrchové známky, jako je zvlhčení a rez, ale také provést diagnostiku elektronických systémů, aby zjistil skryté problémy. Kontrola vozidla tímto způsobem vás může zachránit před investicí do vozidla s vážnými a potenciálně nebezpečnými skrytými vadami.

Jak se maskují zatopená auta?

Prodejci mají různé triky: obvykle vymění starou baterii za novou, důkladně nechají vyčistit interiér vozu. Charakteristický zápach bahna může buď zmizet nebo být zakryt intenzivními spreji a osvěžovači vzduchu. Prodejci mohou tvrdit, že auto dostalo očistu interiéru, ale nebylo dostatečně provětráno, takže může trochu zapáchat, ale že to brzy odezní.

Také provádějí čištění motorového prostoru a opraví to, co je zásadní. Mohou vám dokonce přiznat, že třeba nefunguje zámek spolujezdce, a nabídnou slevu. Zajímavé je, že elektronika v moderních automobilech často vydrží víc, než byste čekali, a může přežít i záplavy – až do okamžiku, kdy všechny konektory budou postupně úplně zkorodovány.

Jak předejít koupi zatopeného auta?

Nicméně se může stát, že i diagnostika neprokáže nic podezřelého. „Ano, tady tyto chyby se u těchto aut vždycky objevují, když nějakou dobu stojí na našem bazaru a baterie je odpojená. Ale podívejte, jak to krásně jede a jak má nízkou spotřebu!“ bude se snažit podvodník.

Voda, bahno a co dál?

Voda s bahno se však dostane úplně všude. Pronikne za plastové kryty sloupků, za všechny těsnění, pod sedačky, za koberce, dokonce i do palubní desky a pod pedály. Zůstává vám tedy jen pečlivě prozkoumávat všude, včetně dveřních těsnění, zavazadlového prostoru a hluboko v palubní desce. Stav stropnice bývá často dobrým ukazatelem – často se odlepuje a zhnědne po kompletním zaplavení. Je mnohem obtížnější ji vyčistit než sedačky a koberce.

Chcete vědět, jak správně provést testovací jízdu s ojetým vozem?

Hledejte i poškození kovových částí v interiéru, například kolem pedálů a pod sedačkami. Po zaplavení lze na těchto místech nalézt zjevné stopy, jako je koroze a usazená špína. Někdy dokonce můžete vidět, jak voda postupovala po těchto částech auta. Pokud je to možné, zkuste odstranit zadní podsedák a pohlédnout pod něj. Tam můžete často najít důkazy, které vypovídají nejvíce o historii vozidla (například parkovací lístky z exotických míst, známky po opravách po nehodách, zaschlé bahno atd.).

Co se může stát u zatopeného auta?

Pokud bylo auto zcela zatopeno – tedy voda dosáhla nad kapotu, čeká vás vážný problém. Přestože výrobci navrhují sání tak, aby automobily zvládly průjezd vodou a deštěm, voda se pravděpodobně dostala do sání a motoru. S sebou nese i písek a bahno, což vyžaduje kompletní demontáž sání. Pokud byl motor pokusně nastartován, může být poškozený, protože voda není stlačitelná jako vzduch, a toto jediné startování může způsobit ohnutí ojnic.

Kromě mechanických problémů bude elektronika nejvíce postižená. Kromě možnosti zkratu může časem rezivět a koroze postupně zničí komponenty. Opravy kabelových svazků jsou náročné a náklady na nápravu řídicích jednotek a modulů jsou vysoké.

Fyzická kontrola vozidla technikem již zítra

Voda a jemný prach mohou proniknout do převodovky, ložisek a jiných součástí, způsobují nepřevratné poškození, neboť se chovají jako brusný materiál. Postižené komponenty se budou nadměrně opotřebovávat a zhoršovat. I diferenciály budou trpět následky.

Jak předejít koupi zatopeného auta?

Navíc, jak jsme již zmínili, začne koroze postupně ničit elektroniku, a tím pádem se přestane mnoho věcí správně funkčně. Diagnostika bude generovat různé chybové zprávy a často i hlavní řídicí jednotka selže. V moderních vozidlech může toto znamenat opravy, které přesáhnou zbývající hodnotu auta.

Dá se něco udělat, pokud jde o zatopené auto?

To závisí na rozsahu poškození. Pokud byl vůz zasažen nejen vodou, ale například i padlým stromem nebo byl odplaven větším objektem, situace může být zoufalá a obnova obtížná. Nicméně podvodníci obvykle neprodávají auta, která jsou zcela zničená. Místo toho se pokouší najít kusy, které nevypadají po prvním pohledu značně poškozené nehodou, ale byla pouze zaplavena.

Bez značných oprav nelze vyplavené auto provozovat bezproblémově. Realisticky řečeno, bude to jen vhodné pro získání náhradních dílů nebo pro přestavbu. V takovém případě je nutné vozidlo kompletně rozebrat a prozkoumat, jak daleko se voda s bahnem dostala, včetně motoru a součástí pohonu.

Někteří zruční jedinci, kteří jsou schopní provádět mechanické práce sami, mohou vyplavená vozidla specificky hledat. Záplavy postihují i zajímavá sportovní auta nebo vozy s výjimečnými vlastnostmi. Vyplavené auto může sloužit jako zdroj náhradních dílů pro jiný vůz. To však bude pravděpodobně jediný užitečný účel. Pokud byste raději chtěli jezdit a využívat auto běžně, vyplavené vozidlo by nejspíš bylo spíše na závadu. Buďte tedy opatrní a dávejte si pozor na takové nabídky!

Sledujte nás prostřednictvím našich sociálních sítí, ať vám neunikne žádná novinka.

Mrkněte i na naše sociální sítě!

Nejnovější články