Jak reklamovat auto v autobazaru?
Lukáš Kazda

Lukáš Kazda

Jak reklamovat auto v autobazaru?

Jak reklamovat auto v autobazaru?

Nákup ojetého automobilu v bazaru nemusí být tak výhodný, jak se na začátku může zdát. Jak postupovat, pokud vám vozidlo brzy po nákupu selže? Poskytneme vám rady, na co si dát při nákupu pozor a jak efektivně uplatnit reklamaci. Jak tedy reklamovat auto v autobazaru?

Od prvního měsíce roku 2014 jsou procesy reklamace řízeny novým občanským zákoníkem. Pro smlouvy uzavřené před touto dobou se uplatňují starší pravidla. Abychom vám pomohli lépe se orientovat, poskytujeme návody pro postup.

Jak reklamovat auto v autobazaru? Návod zde!

Možnost uplatnit skryté vady u prodejce máte do 24 měsíců od převzetí ojetého automobilu. Prodejce může tuto dobu zkrátit po dohodě s kupujícím, avšak nikdy na méně než 12 měsíců. Prodejce je povinen upozornit zákazníka na veškeré chyby vozidla při prodeji.

V případě, že se vada objeví během šesti měsíců od koupě, zákon předpokládá, že problém existoval již během prodeje. Prodejce musí doložit, že tomu tak nebylo.

Kontrola ojetého auta před koupí Automato

Příklad: Představte si, že jste si koupili ojetý automobil a po čtyřech měsících začne selhávat převodovka. V tomto případě by zákon předpokládal, že problém s převodovkou existoval už při prodeji. Pokud by se prodejce chtěl vyhnout odpovědnosti za vadu, musel by prokázat, že převodovka byla v pořádku v době prodeje. Je tedy důležité být si vědom svých práv a nároků při uplatňování reklamace.

Neexistuje žádné specifické nařízení, které by předepisovalo, jakým způsobem mají prodejci ojetých vozů vozidla kontrolovat před prodejem. Nicméně zákon o ochraně spotřebitele vyžaduje, aby prodejci poskytovali pravdivé informace o stavu aut. Prodejce ojetých vozidel by měl jasně a srozumitelně sdělit zákazníkovi, v jakém stavu se auto nachází a jaké přesné nedostatky na něm jsou. Pokud navíc zákazníkovi prodejce sděluje, že vozidlo je zcela v pořádku, když ve skutečnosti není, může být takové jednání považováno za nekalou obchodní praktiku.

Postup při uplatňování reklamace

Jak reklamovat auto v autobazaru?

Během celého procesu reklamace by mělo vozidlo zůstat v takovém stavu, jaký byl při zjištění závady. Pokud vozidlo necháte opravit, již nemůžete uplatnit žádné nároky. To může být nepříjemné, protože auto může být po celou dobu neschopné jízdy.

Chcete-li závadu skutečně reklamovat, musíte nejprve písemně uplatnit svůj nárok u prodejce. Pokud jde o prodej od podnikatele (např. autobazar), je povinen sestavit reklamační protokol. Na tomto protokolu trvejte a uchovejte si jednu kopii. Od chvíle uplatnění reklamace začíná běžet třicetidenní lhůta pro její vyřízení.

Prodejce však může reklamaci zamítnout. V takovém případě je vhodné nechat si vypracovat znalecký posudek a pokračovat v reklamaci. Pokud ani to nepomůže, zbývá se obrátit na soud, ideálně se znaleckým posudkem. Náklady na právníka mohou být v případě oprávněné reklamace také uplatněny.

Pokud prodejce souhlasí s vaší reklamací, je nutné zaznamenat, jaký způsob nápravy s vámi prodejce dohodl (oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy). Až poté můžete vozidlo nechat opravit.

Důležité kroky při nákupu ojetého automobilu

  1. Pečlivě si přečtěte kupní smlouvu a související obchodní podmínky.
  2. Zvažte nabízené finanční možnosti a ověřte si smluvní podmínky. Spočítejte celkovou cenu úvěru a zvažte jeho výhodnost.
  3. Zkontrolujte historii vozidla, zejména průběh ujetých kilometrů, zda auto nebylo ukradeno či havarované atd.
  4. Před nákupem ojetého vozu se vždy obraťte na odborníky pro fyzickou kontrolu. Zjistíte tak, v jakém technickém stavu se aktuálně vůz nachází a budete moci udělat informované rozhodnutí.
  5. Zjistěte skutečný rok výroby vozidla. Cena by měla odpovídat tomuto roku.
  6. Pokud po nákupu zjistíte u vozidla vadu, ať už technickou nebo v jeho historii (např. překroucený tachometr), neprodleně vozidlo reklamujte.

Reklamovat auto v autobazaru? Může to být na dlouho!

Jak reklamovat auto v autobazaru?

Čestný prodejce se k reklamaci postaví zodpovědně, ale nepoctivý prodejce se bude snažit vyhnout opravě vozidla nebo vrácení peněz za každou cenu. Reklamační proces tak může často vést k dlouhotrvajícím a finančně náročným soudním sporům. Proto je důležité pečlivě zvážit závažnost závady. Vždy je nejlepší prevence a vůz nechat zkontrolovat ještě před nákupem

Kde hledat radu?

Teď už víte, jak reklamovat auto v autobazaru. Než se rozhodnete pro reklamaci vozidla, určitě jej nechte prozkoumat v autoservisu a získejte protokol o zjištěných problémech. Následně byste měli konzultovat svou situaci s právním odborníkem, který zhodnotí vaše šance na úspěch v reklamačním nebo soudním řízení.

Pokud si nejste jisti, zda ve vašem případě jde o skrytou vadu, můžete využít bezplatných konzultací na těchto webových stránkách 

www.vasenaroky.cz

www.vasestiznosti.cz

Tento článek shrnující téma: Jak reklamovat auto v autobazaru je pouhým doporučením. Nejsme odborníci na právo a neposkytujeme žádné právní služby. Weby www.vasenaroky.cz a www.vasestiznosti.cz nejsou ve správě společnosti Automato s.r.o..

Sledujte nás prostřednictvím našich sociálních sítí, ať vám neunikne žádná novinka.

Zaujal vás článek? Sdílejte ho!