Na začátek si musíme říct, že koupit ojetého auta je vždycky trochu risk a krok do neznáma. Nikdo nám nikdy na 100% nezaručí, že právě ten jeho konkrétní prodávaný vůz, neprožil za svůj život nějaký ten karambol a nebo si někdo trochu nepohrál s tachometrem. Pojďme se tedy podívat na to, jak se nenechat napálit a jak odhalit, zdali to naše vyhlídnuté ojeté auto, nebylo náhodou bourané.
Skoro každý z nás už ve své řidičské kariéře asi zažil nějaký ten ťukanec nebo alespoň odřený nárazník. Takové nehody má za sebou skoro každé auto a není třeba se jich zas až tak bát. To, že auto má nové přední sklo nebo světla, nemusí znamenat nějakou fatální nehodu, ale třeba jen odlétnutý kamínek, nebo lehkou „pusinku“ na parkovišti.
Problém nastává v okamžiku, kdy je auto bourané na některou z jeho nosných částí. V takovém případě se oprava musí provádět pouze dle platných předpisů výrobce. To bývá většinou dosti nákladné. Proto se dost často stává, že se auto pouze narovná a bouraná část se zakytuje a nalakuje. Tato fušerská oprava má ale bohužel za následek zhoršenou bezpečnost ojetého auta. Tomuto můžete předejít s naší kontrolou ojetého vozu. Na co si dát tedy pozor?
Spáry
Jako první si na kontrolovaném ojetém autě vždy prohlédněte všechny spáry. Zkontrolujte, zda velikost a průměr spár je všude stejný, zda na jedné straně kapoty není spára užší a na druhé straně zas širší. Zkontrolujte taktéž všechny dveře a to i ty od kufru. Bohužel se někdy stává, a to hlavně u automobilek nevalné pověsti a kvality, že spáry se budou lehce vlnit již od výroby. Proto tato kontrola není určitě stoprocentní, ale u renomovaných značek, jako Volkswagen nebo třeba Toyota, by s tím problém být neměl. Například naše kontrola ojetého vozu má více jak 170 kontrolních bodů.
Síla laku
Jedním z dalších ukazatelů, že s autem nebylo něco v pořádku je síla laku. Ale jak změřit sílu laku u ojetého vozu? Měřič tloušťky laku se dá pořídit již za pár stokorun a měření je s ním velice jednoduché a zvládne to i amatér.
Tloušťka laku u nového auta se pohybuje okolo 100 μm a tloušťka lakovaného dílu bude někde kolem 200 μm. Jestliže vám přístroj naměří ještě větší čísla, jistě se zde konala nějaká pořádná divočina a na měřeném díle se někdo hezky vyřádil. To, že nějaká část auta byla lakovaná, ještě nemusí znamenat velkou nehodu, mohlo jít opravdu jen třeba o odřeninu, kroupy nebo zas pouze o odletující kamínky.
Airbag
Trochu pracnější, ale za to účinnější metodou, jak poznat bourané ojeté auto, je kontrola airbagu.
Každý airbag by měl mít totiž datum výroby a to lze pak porovnat s datumem výroby daného auta. Nejsnadnější cestou je kontrola airbagu u řidiče, který jde většinou sundat velice snadno a rychle. Jestliže tedy zjistíme, že airbag u řidiče má jiné datum výroby, než auto samotné, je skoro jisté, že auto muselo dostat pěknou šlupku, protože airbagy vám při lehkém drcnutí hned tak nevyletí.
Skla, světla, bezpečnostní pásy
Stejně tak jako je tomu u airbagu, tak i všechny skla na vozu disponují datem výroby. Mají li tedy nějaká skla datum výroby mladší, než je samotné auto, budou určitě měněná. Oproti airbagům, výměna skla, a to hlavně toho předního, je jedním z nejčastějších servisních úkonů, hlavně díky odletujícím kamínkům. Je to tedy jen další nápověda, ve skutečnosti může jít o banální záležitost, která nám ve finále spíš pomůže, než uškodí. Vlastně to samé platí u světel. Výměna světel může mít spoustu banálních důvodů a to třeba opotřebení, vlhkost, zašlost, nebo třeba prasklinku od kamínku. Trochu jiné je to u bezpečnostních pásů, které se zas tak moc nekazí a poškození nějakým externím vlivem také nehrozí. Jejich výměna může být nutná u vozu, který byl poškozen při dopravní nehodě. Tyto a mnohé další pasti pomůže odhalit naše Prohlídka ojetého vozu AUTOMATO. Nejlépe ale uděláte, když koupíte auto již prověřené a s Certifikátem AUTOMATO.